NTS 20197545 Het belang van sociaal speelgedrag voor de ontwikkeling van hersenen en
Spelen is belangrijk voor de gezonde ontwikkeling van mens en dier. De meeste dieren spelen, van ratten tot vogels tot mensen. Tijdens spel kunnen jonge dieren (en kinderen) (1) hun grove en fijne motoriek ontwikkelen, (2) experimenteren met hun (sociale) gedrag, (3) situaties en scenario’s verkennen en (4) negatieve en positieve gevolgen van hun gedrag ervaren in een relatief veilige context. Kortom, spel lijkt van groot belang te zijn voor de ontwikkeling van een individu met vaardigheden (fysiek, emotioneel, leren, aanpassing, sociaal) die nodig zijn om als volwassene optimaal te kunnen functioneren.
Hoewel er veel theorie is over hoe spel bijdraagt aan de ontwikkeling van hersenen en gedrag, is er maar relatief weinig concreet wetenschappelijk bewijs voor. Met dit onderzoek hopen we beter te begrijpen wat het belang is van spelen voor de ontwikkeling van hersenen en gedrag. We richten ons vooral op sociaal gedrag, emoties, leren, aanpassingsvermogen etc. en de ontwikkeling van het voorste deel van de hersenschors, dat hier een belangrijke rol bij speelt.
Met het hier beschreven onderzoek willen we ophelderen wat het belang is
van spelen op jonge leeftijd voor de ontwikkeling van hersenen en gedrag.
Hierbij gebruiken we de rat als diermodel.
Dit project levert fundamentele kennis op over de rol van spel voor de ontwikkeling van ratten en de neurobiologische basis daarvoor. Onderzoek van spel dient ook een duidelijk maatschappelijk doel aangezien spel bij dieren (te vroege separatie van soortgenoten in fokkerij bijvoorbeeld) en kinderen (meer nadruk op prestatie en minder op vrij spel) steeds meer onder druk staat, alle mogelijke gevolgen van dien. Kennis over hoe spel bijdraagt aan de ontwikkeling van hersenen en gedrag zal helpen op termijn helpen om spel, en daarmee de ontwikkeling van gezonde en weerbare dieren en mensen, te waarborgen.
In dit onderzoek wordt gewerkt met ratten.