NTS 2016515 Effect van spelenderwijs vroeg leren eten op de ontwikkeling van biggen

De abrupte en vroege overgang van het drinken van moedermelk naar het zelfstandig opnemen van vast voer (spenen) leidt vaak tot welzijns- en gezondheidsproblemen bij biggen. Deze problematiek rond het spenen vergroot bovendien het gebruik van antibiotica. Recente studies suggereren dat op een speelse wijze experimenteren met vast voer op een jonge leeftijd, als de biggen nog bij hun moeder drinken, het gedrag, welzijn en de gezondheid van de biggen rondom het spenen verbetert, via een tot dusver
onbekend mechanisme.

In het project zullen we nieuwe strategieën bestuderen om het vroeg onderzoeken en opnemen van voer bij jonge biggen te stimuleren. Daarnaast onderzoeken we de (korte en langere termijn) effecten van vroege voeropname op de ontwikkeling van het gedrag,het immuunsysteem, de darmbacteriën en de fysiologie van het varken, en we bestuderen hoe deze complexe systemen samenhangen. We verwachten dat vroeg, spelenderwijs leren eten de biggen een betere start geeft, door de ontwikkeling van gedrag en de darmbacteriën te ondersteunen. Hierdoor verwachten we dat de biggen minder welzijns- en gezondheidsproblemen zullen ontwikkelen wanneer ze van de moeder gescheiden worden, waardoor het antibioticagebruik verminderd kan worden. Dit zal leiden tot een duurzamere varkenshouderij in de toekomst.

Het project levert nieuwe kennis over de ontwikkeling van foerageergedrag van biggen. De kennis uit het project draagt ook bij aan het verfijnen van theorieën en ideeën over de effecten van darmbacteriën op gedrag (en omgekeerd). De kennis uit het project zal gebruikt worden om nieuwe, praktische voerstrategieën te ontwikkelen die ingezet kunnen worden om aan de natuurlijke foerageerbehoefte van jonge biggen te voldoen en het aanpassingsvermogen van de biggen te vergroten. Dit zal leiden tot een verbetering in welzijn en gezondheid van de biggen, met daarmee een positief effect op dier- en volksgezondheid. Tot slot draagt het project bij aan de opleiding van studenten die bij het onderzoek betrokken worden.

Dit onderzoek wordt uitgevoerd met zeugen en biggen.